Wednesday, July 30, 2008

Jangan hilang punca

Dewasa ini kita dihidangkan dengan pelbagai isu menerusi pelbagai sumber media sejak dari PRU 12 yang lalu. Kesemua isu ini dicpta untuk mengalaih pandangan rakyat dari isu kerapuhan kerajan BN yang sebenarnaya telah tewas secara moral dalam PRU 12 yang lalu.
Cuba kita lihat kronologi isu yang berlaku dalam negara kita bermula dari pasca Pilihanraya 12.
February 2008
Rakyat sudah diberitakan mengenai kenaikan petrol kepada RM 2.70 menerusi sumber yang datangnya dari mesyuarat kabinet yang dibocorkan.
BA menerusi Anwar Ibrahim telah menyerang kerajaan dan menyatakan kepada rakyat mengenainya tetapi seakan tidak didengar dan dipercayai oleh rakyat tambahan pula ada penafian yang dibuat oleh pak menteri.
Mac 2008
Pilihanraya diumumkan pada 08 mac 2008 walaupun tarikh ini diperolok dan dipersenda oleh PM yang menyatakan tiada pilihanraya dalam tempoh terdekat.
Keputusan pilihanraya 12 mempersembahkan keputusan yang diluar jangkaan seperti ungkapan popularnya " BN terkejut kalah BA ( PR ) terkejut menang ). 6 negeri milik PR dengan pertambahan ke 82 kerusi parlimen milik PR sekali gus menafikan 2/3 majoriti BN dalam parlimen.
Isu Perak dengan perlantikan MBnya tetapi segera di selesaikan.
Kekalutan BN menubuhkan kerajaan di Terengganu dan Perlis sehingga mereka bertindak melampau dan menderhaka kepada Sultan.
Isu babi di Selangor
April 2008
Sidang parlimen pertama penggal ke 12 melihatkan sidang yang hangat dengan pelbagai isu dan Karpal Sing menjadi kambing hitam pertama untuk dijadikan isu kerana dakwaan dia mempertikai dan menderhaka kepada DYMM Agong.
Kenaikan harga petrol diumum 3 hari selepas tamatnya sidang parlimen. Negara kecoh
Kenaikan harga barang.
Mei 2005
Timbul pula isu lompat parti dari BN kepada PR. Panas lagi
Raja Petra juga menghangatkan isu dengan dakwaanya terhadap Najib dan Rosmah dalam isu Altanthuya sehingga dia ditangkap polis.
Pelbagai rapat umum membantah kenaikan harga barang dan petrol diadakan. kerajaan cemas
Isu lompat parti. kerajaan BN lemas
June 2008.
BN makin lemas dengan isu dalaman seperti desakan agar PM meletakan jawatan hingga ke peringkat akar umbi. Pelbagai plan peralihan kuasa dicadangkan. Ku Li menambahkan kehangatan dengan bersedia dan berusaha untuk mencabar jawatan Presiden UMNO dalam sidang mereka nanti.
BN dicemaskan lagi dengan isu peralihan kuasa kepada PR yang sememangnya sudah bertindak sebagai Goverment in waiting dan telah ditiupkan pembentukan Malaysia Baru pada 16 September 2008 akan datang.
Demonstrasi besar-besaran mendesak turun harga minyak
Parti SAPP hilang kepercayaan kepada Pak Lah dan BN.
Timbul pula isu Undi tidak percaya kepada PM dalam parliment.
Isu liwat Anwar tercipta dengan penuh kegawatan
Surat / akuan bersumpah tentang penglibatan rosmah secara langsung dalam proses meletupkan mayat Altanthuya menjadi bualan dan mencemaskan BN.
June 2008
Isu Anwar cukup panas sehingga dia ditangkap dan sebelumnya didedahkan olehnya tentang si Musa Hassan dan Ghani Patail dalam kenspirasi terhadanya pada tahun 1998 dilapor kepada polis dan disiasat oleh BPR.
Isu debat hingga Sabry Chik berbuih mulut.
Pelbagai rentetan isu yang terkebelakang masih dimainkan lagi.
Kini isu besarnya pula ialah isu Muzakarah PAS-UMNO
Kita lihat sendiri isu-isu yang dimainkan sebenarnya adalah untuk menutup satu isu kepada satu isu yang lain agar rakyat hilang fokus dalam sesuatu itu dan kini seakan rakyat sudah menerima hakikat bahawa tiada lagi isu minyak yang menghimpit mereka kerana sedang berbicara isu terkini seperti isu muzakarah pas-umno dan isu liwat sahaja. Isu kebobrokkan dan kezaliman BN dilupakan dan seakan dibiarkan berlalu pergi tanpa ada penyelesaian.

No comments: