Wednesday, August 13, 2008

Hak Warga Pelajar Yang Dilupakan.

Seminggu ini keita dihidangkan dengan isu Tan Sri Khalid dengan cadanganya agar dibenarkan kemasukan 10 peratus siswa/siswi memasuki Uitm .
Namun pelbagai reaksi dari pelbagai lapisan khalayak yang mempersoalkan cadangan ini, rata-rata mereka menolak dan membantah sehingga beribu warga Uitm keluar berdemonstrasi dihadapan SUK Selangor dan pebagai ulasan yang diberikan sama ada dari Naib Cancelornya, pimpinan Umno dan kerajaan dan pelbagai lagi.
Saya cuma hendak mengutarakan pandangan peribadi sahaja berkaitan dengan isu ini dan bukan bermaksud menyokong atau membantah cadangan Tan Sri Khalid ini tetapi sekadar ingin mengajak kita orang-orang Melayu ini berfikir sejenak iaitu:
1. Apa masalahnya dengan kemasukan 10 peratus orang bukan bumiputra kedalam UITM dan sekarangpun sememangnya sudah ada golongan ini dalam UITM.
2. Bagimana pula dengan MRSM. tidakah itu juga sepatutnya hak istimewa orang Melayu kenapa kemasukan bukan bumiputra tidak disanggah dan dipersoalkan?
3. Paling penting sewajarnya warga kampus ini berjuang dan menuntut hak mereka yang telah dijamin dalam perlembagaan persekutuan iaitulah hak BIASISWA yang telah dinafikan oleh pimpinan bangsa melayu juga. Lupakah mereka bahawa sekarang ini mereka belajar dengan pinjaman PTPTN dan bukan BIASISWA lagi. Kenapa tidak cerdik sangat sehingga isu ini mereka boleh terima bulat-bulat. Jika tidak bayar balik pinjaman PTPTN ini mereka berhadapan dengan tindakan Mahkamah....Tidakah ini menyusahkan mereka sendiri sedangkan sepatutnya mereka dapat belajar secara percuma?
Fahamilah isu dan logik yang rasional sebelum sebarang ulasan dibuat. Kamu warga kampus yang cerdik dan bijak dan cipta persaingan untuk membina kejayaan dan kecemerlangan. Jangan terpengaruh dengan dengan dakwaan orang telah meruntuhkan identiti bangsa dan kini mereka bangkit sebagai pembela bangsa konon.
wallahualam.

No comments: